الف) پژوهش نوعی فرآیند است نه امری دفعی. به عبارت دیگر، فعالیت پژوهشی همانند خط مستمری بوده متشکل از نقاط مرتبط به هم؛ لذا این فرآیند باید دارای انتظام خاصی باشد، یعنی ضابطه مند، قانون مند و قاعده مند باشد.
ب) در پژوهش، پردازش(تجزیه و تحلیل) لازم است و صرف جمع آوری اطلاعات، پژوهش به حساب نمی آید.
ج) داده ها و یافته ها در پژوهش باید صلاحیت و قابلیت پردازش را داشته باشند؛ لذا واژه «اطلاعات» در تعریف به معنای یافته ها و داده های قابل پردازش می باشد.
د) از دیگر ویژگی های پژوهش، تعلق آن به گستره خاصی از علوم با توجه به هویت جمعی آن است. مراد از تعلق به گستره خاص، آن است که هر تحقیق استاندارد به یکی از رشته های علوم تعلق دارد و عضوی از مجموعه پژوهش های آن علم می باشد. یک مطالعه نظام مند در واقع نقطه ای است در تاریخ علم معین به گونه ای که از تحقیقات پیشین متأثر و بر تحقیقات پسین مؤثر است که این تأثیر و تأثر به خاطر هویت جمعی داشتن آن است.
هـ) از ویژگی های پژوهش، نوآوری است. مراد از نوآوری، تأثیرگذاری در تاریخ آن علم است نه در مقیاس دانسته های خود محقق؛ لذا پژوهش باید با محوریت تولید علم باشد. ✓
ـــــــــــــــ
✓.لازم به ذکر است فرایند تولید علم و نوآوری در پژوهش، در تحقیقات علمی ـ پژوهشی ضروری است نه در تحقیقات ترویجی، تخصصی، آموزشی یا اطلاع رسانی
آخرین نظرات