#تازه_های_نشر
نظریه های کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی/ تالیف حسین دیبا، حسن بوسلیکی و حسین مرادی/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده اخلاق و معنویت/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 488 صفحه.
کتاب حاضر، در سه فصل، به نظریههای کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی می پردازد: فصل نخست، پس از مرور کارکردهای مباحث رشد اخلاقی، به طیفشناسی نظریههای رشد اخلاقی و زمینه این طیفبندی پرداخته و نیز مروری بر زمینههای درونی و بیرونی رشد اخلاقی دارد. فصل دوم، پس از ارائه تعریفی از مفاهیم اساسی دیدگاه پیاژه در رشد اخلاقی و نیز ارائه کلیاتی از نظریه رشد شناخت منطقی وی، به افرادی اشاره کرده که پیاژه برای تدوین نظریهاش از ایشان تأثیر پذیرفته است. آنگاه مبانی نظری دیدگاه او را بیان نموده و در ادامه، با اشارهای به روش کار پیاژه، نظریه وی را در زمینه رشد اخلاقی (رشد قضاوت اخلاقی) ارائه کرده است. فصل سوم نیز، پس از ارائه تصویری از ارتباط کار کِلبرگ با یافتههای پیاژه، به روش کار وی (طراحی معماهای اخلاقی) اشاره کرده و سپس مراحل ششگانه رشد اخلاقی (استدلال اخلاقی) از منظر کلبرگ را معرفی نموده است. نگارنده همچنین در این بخش، به مباحثی همچون: ویژگیهای مرحلهایبودن دیدگاه کلبرگ، مراحل و زمینههای رشد اخلاقی (رشد شناخت منطقی و اتخاذ نقش)، آخرین تغییرات نظام کلبرگی (مبتنی بر تغییر نظام نمرهگذاری مصاحبهها) و ارزیابی دیدگاه کلبرگ در سه محورِ مبانی، روش و محتوای نظریه پرداخته است.
آخرین نظرات